• Healthcoin

Calorieën verbranden met wandelen – effectiever dan je denkt!

Bijgewerkt op: aug 5

Terwijl wandelen lange tijd – wat ons betreft onterecht – geleden heeft onder een enigszins suf imago, is het nu populairder dan ooit. Van ’s avonds een blokje om tot lange wandelingen in het bos en avontuurlijke hikes in binnen- of buitenland: wandelen is hot! Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen wandelen, bijvoorbeeld om het hoofd leeg te maken of om de conditie op peil te houden. Maar er is nog een goede reden om te gaan wandelen die veel mensen niet kennen. Wandelen is namelijk de ideale manier om calorieën te verbranden en daarmee de perfecte, laagdrempelige methode om af te vallen. Hieronder leggen we uit waarom wandelen zo geschikt is om calorieën te verbranden en geven we je tips mee hoe je kunt beginnen met wandelen.


Afvallen door te wandelen – hoe werkt dat?

Het grote voordeel aan wandelen is dat de belasting relatief laag is en dat je het met een goede conditie lang vol kunt houden – en daar zit ‘m juist de kracht in. Want met een uur wandelen verbrand je al snel zo’n 300 tot 500 calorieën (afhankelijk van je leeftijd, gewicht lengte etc.). Veel mensen denken dat ze het meest afvallen tijdens intensieve inspanning, maar dat is maar deels waar. Je verbrandt namelijk heel effectief vet bij een middelmatige inspanning op 60 tot 70 procent van je maximale hartslag. Let er wel op dat de echte vetverbranding pas begint na het zetten van zo’n 2000 stappen, omgerekend ongeveer een kwartier tot twintig minuten wandelen. Een blokje om blijft zeker gezond, maar als je echt flink calorieën wilt verbranden met wandelen, zijn langere wandelingen aan te raden.


Kanttekening: als afvallen je doel is dan is meer bewegen een goede eerste stap, maar let ook op je voeding. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is samen met meer bewegen de sleutel tot het bereiken van een gezond gewicht.


Wandelen met een plan

Als je jezelf als doel hebt gesteld om gewicht te verliezen of gezonder te leven door te wandelen, is het verstandig om dit te doen met een plan. Stel voor jezelf een wandelschema op. Zeker als je basisconditie niet heel hoog is, is het verstandig om rustig te beginnen met bijvoorbeeld een half uur wandelen per dag. Want, ondanks dat wandelen je lichaam niet heel zwaar belast, ga je het zeker wel voelen in de benen en kun je er zelfs flink spierpijn van krijgen. Wanneer je conditie toeneemt, kun je geleidelijk langere wandelingen in je schema opnemen en bijvoorbeeld ook gaan denken aan een interval wandeltraining, waarbij je enkele minuten stevig doorlopen, afwisselt met een rustige pas.


Begin deze zomer nog!

De zomer is een heerlijke periode om te wandelen, wat je doelstellingen ook zijn. Combineer bijvoorbeeld eens een stedentrip met een leuke wandeling in de omgeving, of verken de natuur in en rondom je woonplaats. Als je echt de smaak te pakken hebt, kun je zelf een wandelvakantie overwegen.


Healthcoin helpt werknemers om op een toegankelijke en leuke manier aan de slag te gaan met een gezonde leefstijl. Dit doen we bijvoorbeeld in onze Fitterapp, waar je collega’s uitdaagt met leuke gezondheid challenges, waarin wandelen ook zeker voorbij komt! Werk jij binnen een organisatie en durf je de strijd met je collega’s aan te gaan of wil je als organisatie ons product vrijblijvend testen? Start een pilot of neem gerust contact met ons op.



95 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven