• Healthcoin

Slaapritme: beter slapen kun je leren

Bijgewerkt op: jun 15

Veel Nederlanders hebben last van slaapproblemen of een verstoord slaapritme. Volgens het laatste grote onderzoek van het CBS over slaap, ervaart bijna een kwart van de Nederlandse bevolking slaapproblemen. En dat is slecht nieuws: goed slapen is namelijk een heel belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Een goed slaapritme maakt je overdag productiever en zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit. Daarom vertellen we je in deze blog alles wat je over slaap en een gezond slaapritme moet weten. Welterusten!


Kwantiteit: hoeveel slaap heb ik eigenlijk nodig?


Te weinig slapen is slecht voor de mens. In je slaap verwerken je hersenen wat er overdag allemaal gebeurd is en je lichaam herstelt zich van al je fysieke inspanningen – belangrijke processen die je niet wilt verstoren. Maar hoeveel uur moeten we dan precies slapen? Dit verschilt per persoon. De meeste volwassenen hebben zeker 7 tot 9 uur slaap nodig per nacht. Ouderen slapen vaak minder dan jonge mensen, maar hebben niet per se minder slaap nodig. Hun lagere behoefte aan slaap heeft er vooral mee te maken dat ze overdag vaak minder actief zijn. De belangrijkste tip om erachter te komen of je genoeg slaapt, is simpelweg om te checken of je uitgerust wakker wordt. Is het antwoord nee? Dan is het verstandig om je slaapritme aan te passen.


Kwaliteit: hoe slaap ik beter?


Het gaat niet alleen om hoeveel uren je slaapt, maar ook over de kwaliteit van je slaap. Er zijn verschillende tips en tricks om dit te verbeteren. De eerste tip is inmiddels misschien een open deur, maar kijk niet op je telefoon voor het slapen gaan. Dat blauwe licht is niet goed voor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Zorg er daarnaast voor dat je slaapkamer koel, donker en stil is. Qua eten is het verstandig om voor het slapengaan geen cafeïne, alcohol of stevige maaltijden te nuttigen. En dan misschien wel het allerbelangrijkste: je kan je slaapkwaliteit sterk bevorderen door een vast slaapritme te creëren voor jezelf: opstaan en naar bed gaan op dezelfde tijden dus.


De slaapcyclus in 5 fases


Snappen hoe de slaapcyclus werkt, kan bijdragen aan een gezond slaapritme. De slaapcyclus bestaat uit verschillende fases die samen één cyclus vormen. Het duurt ongeveer 90 tot 120 minuten om alle fases te doorlopen en daarna begint de cyclus weer opnieuw. Iemand met een gezond slaapritme doorloopt zo’n 4 tot 5 slaapcycli per nacht. Hieronder bespreken we uit welke fases zo’n slaapcyclus bestaat.


Fase 1: Inslaapfase

Wanneer je nog niet slaapt, maar ook niet helemaal wakker meer bent. Deze fase duurt – als je lekker moe bent – ongeveer 5 minuten.


Fase 2: Lichte slaap

Hier slapen we al, maar nog vrij licht. Je zal je nog niet volledig ontspannen voelen. Deze fase duurt ongeveer 30 minuten. Wanneer je een zogeheten ‘powernap’ doet, kom je niet verder dan deze fase.


Fase 3: Diepe slaap, overgangsfase

Hier beginnen we vast te slapen, maar nog nét niet helemaal. Deze fase duurt ongeveer 5 minuten.


Fase 4: Diepe slaap

Hier ontspan je volledig en kom je toe aan diepe rust. Je lichaam en cellen regenereren zichzelf. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten.


Fase 5: REM-slaap

In deze fase zijn onze hersenen heel actief waardoor we gaan dromen, deze fase duurt ook ongeveer 20 minuten. Aan het einde van deze fase begint de cyclus weer opnieuw.


Slaaptip 1: als je moe bent en even wilt bijslapen, kun je het beste één cyclus langer slapen dan normaal. Verstandig uitslapen houdt dus in dat je ongeveer 1,5 uur langer slaapt dan normaal. Handig om te weten!


Slaaptip 2: Het is goed om je er bewust van te zijn dat we na de REM-slaap vaak even kort wakker worden. Dit doet het lichaam om te checken of alles nog oké is, of je blaas niet te vol is bijvoorbeeld. Vaak hebben we dit ‘waken’ niet eens door en dommelen we gelijk weer in slaap. Word je wakker in het midden van de nacht en lukt het niet meer om te slapen? Dan is dat misschien een signaal van je lichaam dat er iets niet helemaal in orde is, bijvoorbeeld een bezoekje aan het toilet kan dan de oplossing zijn.


Healthcoin en een gezond slaapritme


Wij van Healthcoin moedigen een gezonde leefstijl aan en omdat een gezond slaapritme hier een grote rol in speelt, besteden wij hier veel aandacht aan. Zo kunnen gebruikers van onze Fitterapp een activity tracker (bijvoorbeeld Fitbit of Garmin) aan de app koppelen en worden ze beloond met Healthcoins als ze een goede nachtrust pakken (7 tot 9 uur slaap). De verdiende coins kunnen vervolgens ingewisseld worden om handige slaaphulpmiddelen van te kopen bij Natuurlijk Beter Slapen.


Healthcoin helpt werknemers om op een toegankelijke en leuke manier aan de slag te gaan met een gezonde leefstijl. Dit doen we bijvoorbeeld in onze Fitterapp, waar je collega’s uitdaagt met leuke gezondheid challenges. Werk jij binnen een organisatie en durf je de strijd met je collega’s aan te gaan of wil je als organisatie ons product vrijblijvend testen? Start een pilot of neem gerust contact met ons op.


163 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven