• Healthcoin

Voorkomen van een burn-out – 5 tips voordat het te laat is

Uit recente gegevens van de verzekeraar ASR blijkt dat het aantal werknemers dat uitvalt door een burn-out flink toeneemt. Deze trend komt ook duidelijk naar voren in een groot onderzoek van salarisverwerker ADP. Opvallend is dat thuiswerken als een van de voornaamste redenen voor het uitvallen van werknemers wordt genoemd. En dat is op zijn zachtst gezegd opmerk

elijk, aangezien thuiswerken aan het begin van de coronacrisis nog met veel enthousiasme ontvangen werd en juist moest zorgen voor minder burn-outs en andere werk gerelateerde psychische klachten.


Omdat wij bij Healthcoin altijd van mening zijn dat voorkomen beter is dan genezen, zetten we 5 praktische en direct toepasbare tips voor je op een rijtje om een burn-out te voorkomen. Daarnaast geven we je antwoord op de vraag waarom juist thuiswerken tot meer burn-outs leidt.


1. Herken de signalen

Veel mensen die nog nooit met een burn-out te maken hebben gehad, vinden het lastig om de signalen te herkennen. Want we zijn toch allemaal weleens een paar dagen wat vermoeider en wie heeft er geen last van een winterdip? En een nachtje wakker liggen, is dat nou zo erg? Toch zijn dit allemaal duidelijke signalen dat je beter een pas op de plaats kan maken. Andere signalen van een (aanstaande) burn-out zijn onder andere: onzekerheid, angst- en paniekklachten, een constant opgejaagd gevoel en concentratieproblemen.


2. Praat erover

Wanneer je de signalen bij jezelf herkent is het belangrijk om hier met anderen (mensen om je heen en eventueel een professional) over te praten. Sommige mensen vinden dit niet nodig en gaan liever gewoon door onder het motto: even doorbijten, het gaat vanzelf weer beter. Maar wanneer dezelfde mensen een half jaar later met een burn-out thuis zitten, kunnen ze zichzelf wel voor hun kop slaan dat ze niet eerder aan de bel getrokken hebben.


3. Vind je stand-by modus

Het is voor iedereen belangrijk om af en toe een rustmoment in je hoofd te creëren. Dit is ook gelijk het antwoord op de vraag waarom thuiswerken leidt tot meer burn-outs. Sommige mensen die thuiswerken staan namelijk nooit ‘uit’. Ze vinden het lastig om thuis een balans te vinden tussen werk en privé en checken bijvoorbeeld de hele dag door hun mail of werken tot ’s avonds laat door. Dit constant ‘aan’ staan is een te zware belasting voor de hersenen en hou je op lange termijn simpelweg niet vol. Het is daarom heel belangrijk om een stand-by modus bij jezelf te vinden. Klap je laptop dicht, verstop je telefoon en ga bijvoorbeeld een stukje buiten wandelen of lees in alle rust een boek. Zo laad je vanzelf weer op.


4. Beweeg!

Het is geen geheim dat wij van Healthcoin groot voorstander zijn van sporten (en bewegen in het algemeen). Maar helpt sporten en bewegen ook tegen een burn-out? Zeker, uit vele onderzoeken is al gebleken dat beweging/sport goed is voor de geest en psychische klachten kan voorkomen. Tijdens het sporten komen namelijk allerlei geluksstofjes vrij die je goed laten voelen. Daarnaast ben je tijdens het sporten met je hoofd even helemaal ergens anders, geeft het je een voldaan gevoel, krijg je er nieuwe energie van, verhoogt het je weerstand, maakt het je sterker en laat het je beter slapen… moeten we nog even doorgaan?


5. De kunst van het nietsdoen

Als laatste tip willen we je meegeven om te leren om niets te doen. We leven in een samenleving waar ‘druk, druk, druk’ de standaard is en je jezelf eenvoudig de hele dag bezig kan houden met van alles en nog wat. En alhoewel er niets mis is met het leiden van een actief leven, is het erg belangrijk om af en toe niets te doen. Neem een week vakantie en ga languit op een strand liggen, slenter een dag doelloos rond in de stad of staar gewoon eens een half uur naar de sterren. Als je de kunst leert van het nietsdoen – zonder je daar ook maar een moment schuldig over te voelen – kom je pas écht tot rust.


---


Healthcoin helpt werknemers om op een toegankelijke en leuke manier aan de slag te gaan met een gezonde leefstijl, zowel geestelijk als lichamelijk. Dit doen we bijvoorbeeld in onze Fitterapp, waar je collega’s uitdaagt met leuke gezondheid challenges. Werk jij binnen een organisatie en durf je de strijd met je collega’s aan te gaan of wil je als organisatie ons product vrijblijvend testen? Start een pilot of neem gerust contact met ons op.

133 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven